Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

AB Controlecommissie

donderdag 6 november 2025

19:30 - 21:30
Locatie

Almelo - vergaderruimte 0.06

Voorzitter
R. Wilting
Toelichting

Deelnemers aan dit overleg zijn de voorgedragen leden van de controlecommissie, tenzij er vervanging nodig is en dit is gemeld aan de commissiesecretaris.

Agendapunten

  1. I
    Algemeen
  2. I.1

  3. I.2
    Verslag vergadering 9 oktober 2025 (ter vaststelling)
  4. I.3
    Mededelingen
  5. II
    Agendapunten rekenkamer – in bijzijn van Patrick Pieters en Anneke Broekman
  6. II.4

    Gezamenlijke terugblik.

  7. II.5

    Naar aanleiding van de oplevering van het eerste rapport, zou de rekenkamer hier graag op reflecteren met de controlecommissie.
    Uitgangspunt is dat de technische toelichting van een onderzoeksrapport voorafgaand aan de bestuurlijke commissiebespreking plaatsvindt (met enige tijd ertussen i.v.m. voorbereiding bestuurlijk gesprek).

    • In de praktijk was dat voor dit eerste rapport Weet wat je meet! in dezelfde bijeenkomst gepland en dat was onwenselijk. De agendacommissie heeft dat ook geconstateerd. In de planning voor 2026 (overzicht aanlevermoment voor verschillende AB-momenten) zijn de technische en bestuurlijke bespreekmomenten nóg nadrukkelijker gescheiden.
    • Daarmee is het voorstel om een rekenkamerrapport op drie manieren in het algemeen bestuur te behandelen: (1) informerend in een PEILdag (technische toelichting door bureau en rekenkamer) (2) opiniërend (in bestuurlijke commissie) en (3) besluitvormend (openbare AB-vergadering).
    • De rekenkamer vindt dat een wenselijke trits (in plaats van de beeldvorming en oordeelsvorming in één bijeenkomst) en is benieuwd hoe de controlecommissie dit ervaren heeft en wat zij wenselijk acht voor de toekomstige oplevering van rekenkamerrapporten.
      Deze werkwijze past volgens de rekenkamer in de verordening en binnen het onderzoeksprotocol van de rekenkamer. Ziet de controlecommissie dat ook zo?
  8. II.6

    Mondelinge toelichting op stand van zaken:

    • Betreft een Doe Mee onderzoek van de Verenging van Rekenkamers met 165 deelnemers (lokale overheden, waarvan 9 waterschappen).
    • Interviews met concerncontrol en leden van het algemeen bestuur hebben plaatsgevonden op 15 september.
    • Vervolgproces.
  9. II.7

    Mondelinge toelichting:

    • Bureauselectie heeft plaatsgevonden.
    • Scope bepaald.
    • Startbijeenkomst nog dit jaar plannen.
  10. II.8

    De groslijst is een verzameling van potentiële onderzoeksonderwerpen, gebaseerd op suggesties van het AB en van de rekenkamer zelf. Het is een voorbereidende stap voor het opstellen van een concreet onderzoeksplan 2026, zodat de rekenkamer een brede basis heeft voor haar werkzaamheden. Onderwerpen kunnen het hele jaar door aangedragen worden bij de rekenkamer. De rekenkamer organiseert in de tweede helft van 2026 ook weer gesprekken met de fracties om actief onderwerpen op te halen voor het onderzoeksplan 2027.

  11. II.9

    Ten aanzien van het onderzoeksplan (jaarplan) zegt de verordening in Artikel 9 lid 3: De rekenkamer stelt jaarlijks een onderzoeksplan op en bespreekt het concept daarvan met de klankbordgroep. Het door de rekenkamer vastgestelde onderzoeksplan alsmede een werkbegroting worden voor 1 januari van elk jaar ter kennis gebracht van het algemeen bestuur.
    Ten aanzien van het jaarverslag artikel 3 lid 2: De rekenkamer brengt elk jaar vóór 1 maart een verslag uit aan het algemeen bestuur over haar werkzaamheden in het voorafgaande jaar en legt daarbij tevens verantwoording af over de besteding van het budget.
    Voorstel van de rekenkamer is om het jaarverslag 2025 (terugkijken en verantwoorden) en onderzoeksplan 2026 (vooruitkijken + begroting) in één bijeenkomst met de controlecommissie te bespreken, namelijk op 26 maart, en daarna toe te sturen aan het AB.

  12. III

    Na positief advies van de commissie, kan onderstaand voorstel besluitvormend worden geagendeerd voor de vergadering van het algemeen bestuur op 26 november 2025.

  13. III.10

    Op 9 april 2025 zijn het plan van aanpak en programma van eisen rondom de aanbesteding van de accountantsdiensten besproken in de controlecommissie.
    Om tijdige dienstverlening van een nieuwe accountant te kunnen verzekeren, ligt nu het voorstel tot gunning van de accountantsdiensten voor.

  14. IV
    Opiniërend
  15. IV.11

    De commissie wordt meegenomen in de ontwikkelingen rondom P&C. Daarnaast worden eventuele verbeterpunten op proces, vorm en inhoud mee te geven voor het jaarverslag 2025.

  16. V
    Afronding
  17. V.12

    Bespreken of het gewenst is mondeling een mededeling te doen in de AB-vergadering.

  18. V.13
    Rondvraag
  19. V.14
    Sluiting